tisdag 4 januari 2011

Angående min mat

Många har frågat mig vad jag kör för diet eller hur jag resonerar när jag väljer vad jag ska äta och inte. Min filosofi är ganska enkel den här gången. Snacks, godis, fika, läsk och andra "onödigheter" skippas helt. All annan mat är tillåten- I RÄTT MÄNGD. Jag har valt bort pasta, ris, potatis och bröd- helt enkelt för att jag inte är speciellt förtjust i det och inte har något större behöv av att äta det. Kött & fisk ökar jag istället intaget av, helt enkelt för att jag tycker det är gott! Dessutom finns det inga bevis alls på att protein skulle vara en dålig inkomstkälla! Fett anser jag oxå vara nyttigt i måttliga mängder. Som ni märker har jag ofta någon form av CF med i mina måltider- av två olika själ. 1: kroppen behöver fett, annars fungerar inte magen och tarmarna som dem ska. (Jag har stor erfarenhet av detta). 2: maten ska smaka gott- hur ska man annars ens motivera sig själv till att äta. Torr sallad? Torrt kött? Torr tallrik? Nej usch! Maten jag äter ska både attrahera ögat men oxå gommen. 1 msk CF kan lätt bli två eller tre om man späder ut den med lite vatten. Smaken finns ju fortfarande kvar. Smart tänkande- tänkande OUTSIDE THE BOX är de som inspirerar mig... 


Jag känner mig själv, och jag vet att det inte kommer fungera för mig om jag sätter igång med någon slavisk diet där jag enbart får tugga morötter och dricka grönt te. Visst lär jag gå ner, det gör man alltid om man sätter kroppen i självsvält, men hur nyttigt är det då, och hur länge kommer man orka? Dessutom har man familj, sambo och son som inte ska bli lidandes av mitt välmående. Ne.- tvärtom tycker jag. B märker redan att jag skiner mer, är gladare, piggare och fräschare. Och detta enbart på några dagar. Positiva förändringar är det jag strävar emot, hållbara förändringar. Gör inte du?


/C

2 kommentarer:

  1. Låter väldigt bra måste jag säga! Hade jag bara motivationen och orken(samt matlusten)till att laga mat så hade detta vart det ultimata även som gravid!

    SvaraRadera
  2. Alltså jag måste bara hylla din sjukt bra ide. Med CF:en alltså ;)

    Vi har kört den hemma idag. Thanx !

    SvaraRadera